Optimaal klantcontact:
3 tips

Hoe goed jouw product of dienst ook is, hoe je in contact treedt met jouw klant, inwoner of huurder bepaalt voor een groot deel het imago van jouw organisatie. Als dienstverlenende organisatie wil je dichtbij jouw klanten staan op momenten die voor hen belangrijk zijn. Hoe zorg je ervoor dat je in optimale verbinding staat? Deze drie tips helpen je op weg.

Tip 1: Zo regel jij je onbereikbaarheid

Goed nieuws: jij hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. Dat kan praktisch gezien ook niet. Je zit in meetings, bent onderweg of een dagje vrij. Het belangrijkste is dat je jouw onbereikbaarheid regelt. Schakel je toestel of e-mail door en vraag een collega het voor je waar te nemen. Bereikbaarheid is een gedeelde prestatie van de gehele organisatie; samenwerking is dus key. Vergeet niet een professionele voicemail in te schakelen, die je vanzelfsprekend terug luistert als iemand de moeite heeft genomen een boodschap in te spreken. Dat is waar de klant op vertrouwt.

Tip 2: digitale kanalen voor makkelijke vragen

In onze blog “Telefonie nog altijd favoriete contactkanaal lees je dat telefonie nog altijd het meest gewaardeerde contactkanaal is, maar niet meer het enige. De wereld is gedigitaliseerd en hier passen organisaties hun dienstverlening op aan. Voor ingewikkelde of persoonlijke vragen zorg je ervoor dat je telefonisch bereikbaar bent. Voor gemakkelijke, standaard vragen die snel te beantwoorden zijn, vinden klanten het helemaal niet erg om terug te vallen op digitale oplossingen. Kan de klant jou digitaal vinden? Zorg ervoor dat je inzicht hebt in de klantreis en -beleving.

Tip 3: meten is weten

Verbeteren begint bij inzicht in de situatie zoals die nu is. Jij bent benieuwd hoe goed jouw organisatie het voor elkaar heeft op het gebied van klantcontact. Je kunt het jouw klanten of medewerkers vragen, maar krijg je hiermee inzicht in de werkelijke situatie? Voor een onafhankelijk oordeel vraag je een buitenstaander hierin te duiken. Wij zijn Telan. Sinds 1991 helpen wij organisaties op weg naar optimaal klantcontact door objectief onderzoek en helder verbeteradvies. Dit doen wij voor telefonie én aanvullend voor digitale kanalen, bij overheidsinstellingen en commerciële bedrijven in bijna alle mogelijke sectoren. Dit doen wij ook graag bij jouw organisatie.

Benieuwd hoe Telan jouw organisatie kan helpen naar een optimale klantbeleving? Neem contact met ons op, wij gaan graag het gesprek met je aan. Dat kan persoonlijk via 0416 – 33 88 00 of via verbinding@telan.nl